مراحل چاپ کتاب

گام اول:بررسی کتاب

در قدم اول در هیئت علمی انتشارات که متشکل از  اهل قلم و نویسندگان و صاحبنظران است کتاب شما  بررسی و کیفیت سنجی می شود  تا شرایط قرار داد  بررسی و ارزیابی گردد

گام دوم :عقد قرارداد انتشار کتاب

 

پس از بررسی کتاب سه روش برای همکاری وجود دارد :

 1-چاپ کتاب  با سرمایه گذاری ناشر: با هزینه انتشارات کتاب چاپ میشود و درصدی که در قرارداد تعیین شده  ازبهای  پشت جلد کتاب به نویسنده پرداخت می گردد .

 2- سرمایه گذاری مشترک ناشر و مولف : بخشی از هزینه توسط ناشر و بخشی توسط مولف تامین می شود و در نهایت پس از فروش کتاب درصدی که در قرارداد تعیین شده  ازبهای  پشت جلد کتاب به نویسنده پرداخت می گردد .

3- سرمایه گذاری مولف: کتاب یا هزینه مولف چاپ می شود .

بیشترین درصد از قیمت پشت جلد به کتابهایی که با سرمایه گذاری مولف چاپ می شود تعلق میگیرد و کمترین درصد به کتابهایی که با سرمایه ناشر چاپ می شود.

گام سوم:تایپ ،  آماده سازی محتوایی وفنی کتاب

حلقه مفقوده چاپ  کتاب ها ی با کیفیت که  می‌تواند شامل شعر، داستان، دستنوشته، خاطرات و یا یک کتاب علمی باشد در این مرحله است.   نویسنده یا مترجم باید محتوای کتاب را آماده کند و بهتر است نویسنده محتوای کتاب را به صورت تایپ شده به ناشر تحویل دهد تا مشکلاتی که در کارهای دست نویس پیش می اید ایجاد نشود.

مهم ترین بخش  چاپ کتاب  که با تاسف بسیار توجه کمی به ان  می شود کنترل غلط‌های ویرایش ،  نگارشی واملایی ،تایپی و صفحه‌آرایی است. بخاطر کاهش هزینه یا عجله کیفیت قربانی کمیت می شود و کتاب کامل شده  در این گام با ایرادات زیاد آماده شود توصیه ما این است که فایل کتاب بدون ایرادات علمی و نگارشی و کامل باشد. کتاب هایی با بهترین محتوا گاهی بخاطر طراحی جلد ضعیف و ایرادات ویرایشی و نگارشی  به اثری بی ارزش تبدیل میگردند . پس توجه به اصول نگارش و ویرایشی و طراحی جلد همسنگ توجه به ساختار و محتوا و حتی فراتر از آن اهمیت دارد.

 


گام چهارم : انجام مراحل اداری و قانونی چاپ کتاب

برای چاپ قانونی یک کتاب نیاز به چهار مجوز است

International Standard Book Number (ISBN) ( اول : دریافت شماره انتشار بین اللملی  کتاب ( شابک


شابک یک عدد منحصر بفرد ۱۳ رقمی است که به هر کتاب تعلق می‌گیرد. برای دریافت شابک باید از طریق خانه کتاب اقدام کرد بدین صورت که ناشر شابک‌هایی که از خانه کتاب دریافت کرده است را به یک کتاب نسبت می‌دهد و سپس فرم مربوطه را پر کرده و به خانه کتاب ارسال می‌کند . دریافت شابک فر ایند کوتاهی است و در زمان اندک انجام خواهد شد . توجه کنید که با تجدید چاپ یک کتاب شابک آن تغییر نمی‌کند.

نمونه شابک

(دوم : فهرست نویسی پیش از انتشار (فیپا

 در حقیقت فیپا ثبت اثر شما در کتابخانه ملی ایران می باشد و اطلاعاتی است که در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ می‌شود. مدت زمان صدور فیپا بسته به میزان ترافیک کاری کتابخانه ملی ایران متغیر است ولی فرایند زمان بری نخواهد بود. جهت اخذ فیپا شابک، پرینت کتاب و فایل آن در سی دی و در نهایت فرم تکمیل شده درخواست فهرست نویسی به اداره كل پردازش و سازماندهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي  تحویل می گردد.

نمونه فیپا

سوم  : دریافت مجوز چاپ کتاب

 

مجوز چاپ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌گردد. مدارک لازم  برای دریافت مجوز شامل پرینت کتاب و فایل آن در قالب سی دی به  همراه اطلاعات مربوط به فیپا و شابک و همچنین طرح رنگی جلد برای صدور مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌گردد. مدت زمان صدور مجوز چاپ وابسته به موضوع کتاب است و اگر دریافت مجوز نیاز به تغییرات و اصلاحاتی در محتوای کتاب باشد این زمان طولانی تر می شود . معمولا کتاب‌های علمی و دانشگاهی در کوتاه ترین زمان بررسی می‌شوند اما کتاب‌های شعر یا با موضوعات حساس بیشترین زمان بررسی را دارند.

(چهارم :دریافت مجوز پخش (اعلام وصول

پس از چاپ  کتاب  توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز پخش صادر می شود. اهمیت برگه اعلام وصول  در دو مورد است : اولا  امتیازات دانشگاهی  و بعضی مزایای دیگر بدون دریافت اعلام وصول فاقد وجاهت قانونی است دوما  پخش کتاب بدون این مجوز غیر قانونی است و به محض مشاهده، کتاب مربوطه را از کتابفروشی‌ها جمع می‌کنند .


گام پنجم : چاپ و صحافی کتاب

بعد از اتمام گام های بالا  و دریافت مجوز  چاپ کتاب به  چاپ‌خانه فرستاده  می‌شود. برای کتاب‌های دارای تیراژ بالای  از چاپ افست استفاده می‌شود و برای چاپ محدود  کتاب‌ها چاپ دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از آماده شدن کتاب چاپ شده، صحافی آن نیز انجام می‌گیرد. معمولا برای کتاب های بیشتر از هزار جلد چاپ افست و کتاب های باشمارگان چاپ  کمتر از چاپ  دیجیتال بهره گرفته می شود . با توجه به شرایط فعلی بازار نشر ایران فروش پایین و هزینه های بالای انبارداری کتابها  معمولا تمام کتابها با شمارگان پائین و به شکل دیجیتال چاپ می گردد.بعد از چاپ کتاب برگه اعلام وصول که در بالا اشاره شد از ارشاد دریافت می گردد و فرایند انتشار کتاب پایان می یابد.


گام ششم : معرفی ، فروش و بازاریابی کتابها

کاری که بسیاری از ناشران وظیفه خود نمی دانند تلاش برای فروش کتاب هایی  که منتشر کرده اند و معمولا در نویسندگان ناشناخته و کتاب اولی این عدد نزدیک صفر می باشد. هرچند ناشر به تنهایی نمی تواند تمام این بار را به دوش بکشد  تلاش و پویایی مولف بسیار مهم است اما ما در انتشارات پارس آوید  وظیفه خود میدانیم در این گام مهم پایانی هم همگام اهل قلم باشیم و برای کتاب های چاپ شده از هر طریقی که بتوانبم چه فضای مجازی  و چه فضای حقیقی شامل برگزار کردن رونمایی و جشن امضا ، شرکت در نمایشگاه های کتاب  و برقراری ارتباط با مجلات ادبی  و .. .تلاش کنیم.